www.massagepraktijkdrunen.nl
Even tijd voor jezelf

Klassieke Massage

De Klassieke massage  ( à la Astrid):
De klassieke massage is één van de oudste massagevormen.
Door middel van knedingen en strijkingen wordt de doorbloeding en de spierfunctie gestimuleerd en worden afvalstoffen afgevoerd.
Hierdoor wordt het zelfhelende vermogen van het lichaam gestimuleerd.
Deze massage kan gegeven worden voor de ontspanning maar kan in een hoger tempo ook opwekkend zijn

Ik heb à la Astrid erbij gezet omdat iedere masseur iets van zichzelf erin stopt. In de loop van de tijd komen gevoel(energetisch) en techniek samen.

Deze massage kan worden toegepast bij:
• pijn;
• stress en burn-out klachten;
• te hoge spierspanning;
• bestrijding van vermoeidheid en spanningen;
• bestrijding van spiervermoeidheid, spierverhardingen, spierpijn en kramp;
• bevordering van de bloedcirculatie;
• complete of lokale ontspanning;

De behandelingen kunnen zowel preventief (ontspanning of stimulatie) als op een specifieke klacht (therapeutisch) toegepast worden.
Er wordt gewerkt met warme geurloze kokosolie op de huid.

HOLISTISCH ENERGETISCHE MASSAGE

Holistisch komt van het Griekse woord "Holos". Dit betekend "volkomen"
Deze massage is gericht op een lichamelijke en geestelijk ontspanning. Het masseren ontspant de spieren, bevordert de bloedsomloop en brengt het zenuwstelsel tot rust. Verder stimuleert deze massage de lymfestroom.
De Energetische massage is afkomstig uit de Oosterse landen en is bedoeld om je energie weer te voelen en te laten stromen. Door de Holistische en de Energetische massage samen te voegen komt het lichaam weer in balans en zal de energie weer kunnen stromen.
Deze massage vermindert stress en angst en helpt je bewuster te maken van je eigen lichaam. Als je eenmaal bewust bent van je energieblokkades en je weet en voelt waar je energieblokkades zitten kan je daar bewust mee aan de gang. Hierdoor zit je lekkerder in je vel en voel je jezelf beter en vrolijker. Daardoor wordt de massage ervaren als een diepe ontspanningsmassage.
Er wordt gewerkt met warme kokosolie op de huid.

AYURVEDISCHE ABHYANGA MASSAGE

Ayurveda is afkomstig uit India en is ongeveer 5000 jaar oud. De Ayurveda is een holistische geneeskunde, er wordt dus naar het geheel gekeken.
Een klein onderdeel van deze geneeskunde is de Ayurvedische Abhyanga massage.

De ayurvedische geneeskunde gaat uit van de 5 elementen:
• Aarde, vertegenwoordigd de vaste staat (botten tanden weefsel) en staat voor stabiliteit, starheid en duurzaamheid.
• Water, vertegenwoordigd de vloeibare staat (bloed, lymfevocht en andere vloeistoffen) Deze voorziet je van energie , voert afvalstoffen af, regelt je temperatuur en zorgt voor je afweer.
• Vuur, is de kracht. De energie die atomen met elkaar verbindt.Vuur zet voedsel om in vetten, spieren en energie. Het zorgt voor gevoelens, gedachten en reacties van het zenuwstelsel.
• Lucht, mobiel en dynamisch. In het lichaam hebben we lucht (zuurstof) nodig voor alle processen, en als basis voor energie.
• Ether is de ruimte waarin alles plaatsvind. De belangrijkste eigenschap is geluid en vibratie.

De 3 dosha's, Vata, Pitta en Kapha
Een dosha is een combinatie van 2 van de 5 elementen.
• Vata, is een combinatie van Ether en Lucht
• Pitta, is een combinatie van Vuur en een beetje Water
• Kapha, is een combinatie van Water en Aarde

Volgens de Ayurvedische geneeswijze zijn mensen onder te verdelen in typen. Iedereen heeft alle 3 de dosha's in zich maar er is er altijd 1 of soms 2 die meer aanwezig zijn.
De ayurvedische geneeswijze gaat er van uit dat we gezond zijn wanneer de 3 dosha's in balans zijn. Door middel van de ayurvedische Abhyanga massage proberen we de 3 dosha's weer in balans te krijgen. Door middel van een korte vragenlijst wordt bepaald welk type je bent. De massage is dus eigenlijk "op je lijf geschreven"
Ook voor mensen die wat sceptisch tegenover geneeskunde en massage staan is het een hele fijne massage omdat het vooral een hele diepe ontspanningsmassage is.
Contra-indicaties (wanneer masseren niet mag)
• Koorts
• Infectieziekten (griep)
• Hernia
• Hartafwijkingen
• Zwangerschap (de eerste 3 maanden, daarna mag het wel)
De massage wordt gegeven met een grote hoeveelheid warme geurloze kokosolie, eventueel in combinatie met een etherische olie.
De duur van de massage is 60 minuten

Zwangerschap massage

Gefeliciteerd, je bent zwanger!!
Maar een massage?
Is dat wel veilig?
Juist dan is een massage een weldaad voor je lichaam en geest. Door de Zwangerschap veranderd er veel in je lichaam. Je lichaam past zich aan aan je kindje, hormonen gieren door je lichaam. Dit kan resulteren in lichamelijke klachten zoals slecht slapen, vermoeidheid, onderrug pijn, krampen en pijntjes. Maar ook geestelijk en emotioneel gebeurt er veel tijdens de zwangerschap.
Een zwangerschapsmassage is de perfecte manier om even te ontspannen. De krampen zullen verminderen, je zult zich zowel lichamelijk als geestelijk beter voelen. Dit alles heeft een hele positieve uitwerking op het kindje in jou buik, die zal voelen dat je jezelf meer relaxed voelt. Ook geestelijke en emotionele spanningen zoals onzekerheid, angst en spanningen voor de bevalling zullen verminderen.
Uit onderzoek is gebleken dat door de massages de aanmaak van stresshormonen vermindert en er minder complicaties zijn tijdens de bevalling. Ook is het percentage vroeggeboortes kleiner.
Een zwangerschapsmassage kan vanaf 14 weken tot aan de bevalling.
Er wordt gemasseerd met warme geurloze kokosolie op de huid.
Contra indicaties(wanneer masseren niet mag):
• Hartklachten;
• Hoge bloeddruk;
• Infecties/infectieziekten;
• Verhoging of koorts;
• Kanker;
• Herstelperiode na een operatie;
• Trombose.

Nek-, schouder-, rugmassage

We staan tegenwoordig onder steeds grotere druk. Deels door onszelf, deels van buitenaf.
Vaak uiten spanningen zich in een gevoel dat het bovenlichaam volledig vast zit. Het hoofd en de armen bewegen wordt dan steeds pijnlijker en de spieren worden steeds stijver. Ook kunnen een of meer spieren in de nek of schouder overbelast raken door een verkeerde houding, dit heeft vaak hoofdpijn tot gevolg.
Door middel van een massage met warme olie worden de pijnlijke spieren weer soepel gemaakt.
De massage zorgt ook voor een fysieke en geestelijke ontspanning. Even een momentje voor jezelf, zodat er weer balans komt tussen werk en ontspanning.
De massage wordt gedaan met warme geurloze kokosolie op de huid.
Duur van de massage: 30 minuten

HOOFDPIJN MASSAGE

De hoofdpijn massage:
Ongeveer 2 miljoen Nederlanders lijden aan de een of andere vorm van hoofdpijn.
Deze hoofdpijn massage is voor mensen met:
• Migraine;
• Spanningshoofdpijn;
• Clusterhoofdpijn;
• Medicatie afhankelijke hoofdpijn;
• Kindermigraine.
De behandeling kan op 2 manieren worden gegeven, ten eerste liggend op de rug waarbij de spieren van de schouders, gezicht en hoofd worden gemasseerd. Hierdoor ontspannen de spieren en zal de hoofdpijn verminderen of geheel verdwijnen. Ten tweede, op de stoel waarbij de spieren in de nek losgemaakt worden waardoor de hoofdpijn verminderd of verdwijnt. Uiteraard is dit in overleg met de klant.

De massage wordt gegeven als een preventieve, therapeutische behandeling. Daarom is het belangrijk dat vooral in het begin de behandeling regelmatig wordt herhaald.

• Kanker (tijdens de behandeling van chemo of bestraling) ;
• Slechte algemene gezondheid.
Er wordt gewerkt met warme geurloze kokosolie op de huid.
Duur van de massage: ongeveer 30 minuten